
“Huikea matsi, mutta jäin pohtimaan voisiko VIP-kokemuksessa olla entisestään kohennettavaa ja jääkiekkoseuralle paljon lisämyynnin paikkoja” kiteyttää pelikokemustaan Perttu Ahvenainen Taitorilta.
Yritysasiakaskokemus lähti liikkeelle HIFK:in nettisivujen kautta lomakkeella. Ostettava palvelu oli ottelu VIP Petoklubissa. Oston jälkeen saapui epämääräisesti muotoiltu sähköpostivahvistus “tervetuloa ottelutapahtumaan nro 49”. Vahvistus oli hämmentävä, siinä oli isoja kirjaimia ja eri fontteja sekaisin. Saapumisohjeet olivat liitteenä ja lisäksi tieto että Petoklubi avautuu tuntia ennen matsia.
Verkkosivuilla kuitenkin oli tieto, että klubi avautuu 1,5 h ennen matsia, joten avautumisaika jäi epäselväksi.
Ennen tapahtumaa tuli sähköposti, jossa pyydettiin laittamaan sähköpostilla tietoa jos halusi tilata valmiiksi ruokia tai juomia klubivieraille. Lisäksi laskutustiedot ilmoitettiin sähköpostilla, tämä sujui hyvin.
Aitiovieraat jäävät salaisuudeksi
“Olisiko myynti ennen tapahtumaa olisi voinut olla aktiivisempaa, kuten tilaa tästä HIFK:in kaulaliinat vieraille muistoksi”, Ahvenainen pohtii. HIFK:ille jäi varauksen yhteydessä tieto siitä, kuinka monta vippipakettia oli myyty tilaajan nimellä, mutta ymmärtääkseni missään vaiheessa vieraista ei jäänyt minkäänlaista kävijädataa, joka olisi kullanarvoista myyntiä ajatellen.
“Tämä haaste tosin on ymmärtääkseni olemassa kaikilla jäähallioperaattoreilla Suomessa. Aitioissa istuu kuuminta mahdollista kohderyhmää, joilla on laajat asiakaskunnat. Hyvät mahdollisuudet että he hyvän pelikokemuksen jälkeen olisivat kiinnostuneita tulemaan uudelleen ja mahdollisesti kutsumaan omiakin asiakkaita”, Ahvenainen kertoo. yritysasiakkaille pelkkien aitioiden sijaan Aitioclubin päättäjäpaketteja, joissa aition lisäksi paikalla on jo tietty määrä toivotun toimialan edustajia.
Huikea ottelukokemus Petoklubilla
Itse tapahtumaan saavuttaessa auton sai sujuvasti parkkiin. Saapuminen oli muuten hieman haasteellista, ystävällisten ihmisten ohjauksella oikea ovi löytyi “kulman takaa” lopulta.
Ottelukokemus oli mieluinen. Vieraiden kanssa kävimme buffeesta hyvää ruokaa ja juomaa, ja peliä pystyi seuraamaan hyviltä paikoilta.
Se, mikä jäi pohdituttamaan, oli ottelutapahtuman jälkeinen aika. “Olisiko siinä kohtaa voinut tulla jonkinlaista viestintää, kuten esimerkiksi asiakaskokemuskysely. Muutaman kuukauden kuluttua, kun innostus jo hieman laantunut, tuli sähköpostia ja kerrottiin mahdollisuudesta ostaa uudet liput Petoklubiin”, Ahvenainen kiteyttää matsin jälkeistä viestintää.
Mahdollisuus saada data tapahtumaan osallistuneista vieraista tekisi mahdolliseksi erittäin potentiaalisten asiakkaiden hankinnan. Voisiko pitää jopa yllättävä, että näin verkkokauppa-aikana aitioiden ja pelinaikaisten palvelujen myynti , sekä kävijädatan keräys on vielä kaukana siitä mitä se voisi olla. Esimerkiksi konserttiliput Colden Circle -alueelle shampanjapaketteineen onnistuvat, mutta eivät jääkiekko-otteluun.
Tutustu Taitori for Arena -ratkaisuun ja selvitä lisämyynnin mahdollisuus Taitorilla