CASE: YLÄ-SAVON SOTE

SOTElle tilavaraus- ja tilanhallintapalvelut

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja Iisalmessa, Kiuruvedellä, Sonkajärvellä ja Vieremällä. Vuonna 2014 alueella alettiin yhdistää perusterveydenhuoltoa ja sairaanhoitoa. Muutos vaikutti myös tilajärjestelyihin, joiden yhteydessä päätettiin pyrkiä parempaan tilatehokkuuteen.

– Kun tulin tähän työtehtävään, meillä oli aika hulppeat tilat. Tavoitteena oli mahtua paljon vähempiin ja pienempiin tiloihin, mutta tarvitsimme siinä apua, ajanvarausvastaanottojen esimies Kirsi Väisänen kertoo.

Aiemmin käytössä oli epämääräinen joukko Excel-taulukoita ja lappusia, joilla tilavarauksia pyrittiin järjestämään. Nyt ne on korvattu Taitorin tarjoamalla kokonaisuudella, joka kattaa esimerkiksi sähköiset varausjärjestelmät sekä ovenpielinäytöt ja pohjakartat.

Ohjaukseen ja neuvontaan menee vähemmän aikaa

Taitorin järjestelmä otettiin käyttöön maaliskuussa 2018, ja sen käyttöönottoon kului yksi päivä. Järjestelmä on Väisäsen mukaan helppokäyttöinen ja toimintavarma, ja henkilökunta koulutettiin sen käyttämiseen.

– Heti ensimmäisen viikon jälkeen tuntui todella hyvältä, kun ei enää tarvinnut miettiä ja varmistella, että ovatko kaikki ihmiset nyt varmasti oikeissa paikoissa ja että eihän ole päällekkäisyyksiä, Väisänen kiittää.

­ – Tämä tilanvarausjärjestelmä on äärettömän hyvä. Ohjaukseen ja neuvontaan menee nyt vähemmän aikaa. Moni katsoo tätä taulua ja ohjautuu siitä suoraan oikean vastaanottajan ovelle eikä jonota turhaan potilastoimiston luukulla, Väisänen lisää.

Taitori on palvelualtis ja halukas kehittymään

Väisäsen mukaan yhteistyön aloittaminen jopa vähän jännitti, koska Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä oli Taitorin ensimmäinen terveydenhuoltoalan asiakas. Jännitys oli kuitenkin turhaa, koska yhteistyö osoittautui kaiken kaikkiaan mallikkaaksi.

– Taitorin kanssa on ollut kivaa tehdä yhteistyötä. He ovat palvelleet meitä tosi hyvin ja olleet halukkaita kehittämään järjestelmää. Tuntuu, että olemme asiakkaana olleet heille  hyvin tärkeä, Väisänen päättää.

Isossa roolissa tilankäytön tehostaminen

Olemme erittäin innoissamme siitä, että pääsemme ratkaisuillamme tehostamaan Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän henkilökunnan työpäiväkokemusta ja parantamaan samalla terveyskeskuksessa asioivien asiakkaiden asiakaskokemusta.

vastaanottohuonetta

ovenpielinäyttöä

henkilökuntaa

Tieto varauksesta päivittyy välittömästi terveyskeskuksen aulatiloihin sijoitettaville info-näytöille. Näytöille tuodaan varaustilanteen reaaliajassa näyttävä kiinteistön pohjakuva Taitori Display palvelulla, josta toimitiloissa asioiva henkilö näkee,  missä huoneessa kukin työntekijä työskentelee.

Terveyskeskukseen sijoitetaan ns. älykkäitä ovenpielinäyttöjä, jotka näyttävät kyseisen tilan varaustilanteen. Työntekijät voivat tunnistautua järjestelmään ja varata vastaanottohuoneen käyttöönsä välittömästi.
Tilojen käyttöastetta seurataan Taitorin raportointiportaalista . Tätä reaaliaikaista tietoa hyödyntäen pystytään tehostamaan ja vastaanottotilojen käyttöastetta.

Hankinnan tavoitteita on:

  • vastaanottotilojen käyttöasteen parantaminen ja jatkuva seuranta
  • siihen liittyvän, tällä hetkellä käsin tehtävän manuaalisen työn vähentäminen
  • tiloissa asioivien henkilöiden opastaminen ja paremman asiakaskokemuksen tarjoaminen

 

Lisätiedot:

Perttu Ahvenainen, Taitori, CMO, puh. 040 504 5871
Eija Jestola, Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä, va.Terveysjohtaja puh. 040 712 1040

Mitä kaikkea Taitori tarjoaa sote-sektorille?

Haluaisitko kuulla tästä projektista lisää?