Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja Iisalmessa, Kiuruvedellä, Sonkajärvellä ja Vieremällä. Vuonna 2014 alueella alettiin yhdistää perusterveydenhuoltoa ja sairaanhoitoa. Muutos vaikutti myös tilajärjestelyihin, joiden yhteydessä päätettiin pyrkiä parempaan tilatehokkuuteen.

– Kun tulin tähän työtehtävään, meillä oli aika hulppeat tilat. Tavoitteena oli mahtua paljon vähempiin ja pienempiin tiloihin, mutta tarvitsimme siinä apua, ajanvarausvastaanottojen esimies Kirsi Väisänen kertoo.

Aiemmin käytössä oli epämääräinen joukko Excel-taulukoita ja lappusia, joilla tilavarauksia pyrittiin järjestämään. Nyt ne on korvattu Taitorin tarjoamalla kokonaisuudella, joka kattaa esimerkiksi sähköiset varausjärjestelmät sekä ovenpielinäytöt ja pohjakartat.

Ohjaukseen ja neuvontaan menee vähemmän aikaa

Taitorin järjestelmä otettiin käyttöön maaliskuussa 2018, ja sen käyttöönottoon kului yksi päivä. Järjestelmä on Väisäsen mukaan helppokäyttöinen ja toimintavarma, ja henkilökunta koulutettiin sen käyttämiseen.

– Heti ensimmäisen viikon jälkeen tuntui todella hyvältä, kun ei enää tarvinnut miettiä ja varmistella, että ovatko kaikki ihmiset nyt varmasti oikeissa paikoissa ja että eihän ole päällekkäisyyksiä, Väisänen kiittää.

­ – Tämä tilanvarausjärjestelmä on äärettömän hyvä. Ohjaukseen ja neuvontaan menee nyt vähemmän aikaa. Moni katsoo tätä taulua ja ohjautuu siitä suoraan oikean vastaanottajan ovelle eikä jonota turhaan potilastoimiston luukulla, Väisänen lisää.

Taitori on palvelualtis ja halukas kehittymään

Väisäsen mukaan yhteistyön aloittaminen jopa vähän jännitti, koska Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä oli Taitorin ensimmäinen terveydenhuoltoalan asiakas. Jännitys oli kuitenkin turhaa, koska yhteistyö osoittautui kaiken kaikkiaan mallikkaaksi.

– Taitorin kanssa on ollut kivaa tehdä yhteistyötä. He ovat palvelleet meitä tosi hyvin ja olleet halukkaita kehittämään järjestelmää. Tuntuu, että olemme asiakkaana olleet heille  hyvin tärkeä, Väisänen päättää.

Share