Kuopion Palloseuran urheilun täyteinen arki helpottuu Taitorin tilanvarausjärjestelmällä ja ovenpielinäytöillä. ”Pystymme luottamaan nyt siihen, että kun Oy varaa itselleen tilan – se on oikeasti varattu meille.”
Vuonna 1923 perustettu Kuopion Palloseura, eli tuttavallisemmin KuPS, joutui koronavuosien aikaan haasteelliseen tilanteeseen pandemian tehdessä hankalaksi urheilutapahtumien järjestämisen myös Savossa.
“Korona vaikeutti toimintaamme paljon Väre Areenalla. UEFA:n eli Euroopan jalkapalloliiton suunnasta tuli paljon säädöksiä, joissa ei aina ollut logiikkaa. Pelaavat joukkueet piti pitää täysin erillään toisistaan ja niiden piti liikkua eri ovista stadionille vaikka joukkueet pelasivat kuitenkin vähän ajan päästä vastakkain kentällä. Ja pahimpaan korona-aikaan yleisöä ei saanut olla ollenkaan paikalla”, kertoo KuPS:in mediapäällikkö Niklas Pehkonen.
Väre Areenalla on kuusi yhteiskäyttötilaa, joita käyttävät sekä miesten ja naisten-edustusjoukkueesta vastaava KuPS Oy, että junioripalloilusta ja siihen liittyvistä asioista vastaava Kups Ry.
- 4 aitiota yksityistilaisuuksia varten, joihin mahtuu 10-15 henkeä. Aitiot sijaitsevat loistavalla paikalla vaihtopenkin ja valmentajien yläpuolella.
- Super-VIP, hiljattain remontoitu moderni tila kotiotteluiden asiakastilaisuuksiin, joita isännöi joukko KuPS:in pelaajalegendoja.
- Partner’s Pool, kesäksi telttaan rakennettava VIP-tila, jossa on oma terassi, VIP-pääty ja pääkatsomo sekä isot sisätilat.
- Lisäksi Väre Areenalta löytyy myös Aalis-kabinetti, johon mahtuu istumapaikoiltaan noin 30 henkeä.
Tarve Taitorin tuotteilla ja palveluille
”Tarve oli, että saamme ensisijaisesti varmistettua Oy:n tarpeet tilojemme suhteen. Halusimme varmistaa, että tilat ovat varattuna omaan käyttöön, jonka jälkeen jälkeen pystymme tarjoamaan niitä myös Ry:lle. Halusimme samalla saada hallintaa ja tietoa siitä kuka tilojamme käyttää ja miten paljon.
Kaikki Väre Areenan tilat ovat KuPS Oy:n vastuulla, mutta niitä käytetään todella paljon moniin eri tarkoituksiin:
- Sekä miesten että naisten joukkueet haluavat pitää palavereita Aalis-kabinetissa, sillä siellä on parhaat näytöt ja koko joukkue mahtuu kerralla sisälle.
- Samaan aikaan stadionillamme on myös Ry eli junioripuoli ja monesti noin kymmenkunta valmentajaa paikalla yhtä aikaa. Heilläkin on tarve pitää videopalavereja sekä omat henkilökohtaiset sekä Ry:n sisäiset palaverit.
- Aikaisemmin meillä ei ollut tilanvarausjärjestelmää eikä kalenteria ja se aiheutti hyvin paljon sekaannusta kun ihmiset menivät aina ovesta sisään toteamaan, että tämä olikin varattu. Ja sen jälkeen mennään käytäville pohtimaan, että missähän se oma palaveri voitaisiin pitää”, kertoo Pehkonen.
Kokemuksia Taitorin varausjärjestelmästä ja ovenpielinäytöistä
Taitorin tuotteet ovat palvelleet muutaman kuukauden ajan Väre Areenaa ja tiloja pystyy varaamaan nyt verkkosivuselaimen sekä Taitorin oman kännykkäapin avulla.
“Käyttöönotto oli todella helppo, saimme vaihtoehdot asennuspäivämääristä ja valitsimme meille sopivat. Asentaja tuli paikalle ja teki työnsä samalla näyttäen miten laitteet ja järjestelmä toimivat. Tarkistimme vielä yhdessä, että kaikki varmasti toimii – ja se oli käytännössä siinä. Sen jälkeen sovimme Teamsin kautta käyttökoulutuksen, että kaikki ovat varmasti kartalla miten palvelu toimii. Meiltä siihen osallistui 4-5 henkilöä.”
Hyödyt joita Taitorin palvelut ovat tuoneet?
“Pystymme luottamaan nyt siihen, että kun Oy varaa itselleen tilan – se on oikeasti varattu meille. Tämä on selkeyttänyt suunnittelua monen asian suhteen ja tiedämme nyt myös jos tila on varattu jollekin toiselle. Nyt meillä on kontrolli siitä, kuinka paljon junioripuoli tai Ry käyttää meidän tiloja ja pystymme miettimään miten jatkossa tehdä heidän kanssaan yhteistyötä vielä paremmin – positiivisessa mielessä tottakai. Kun tiedämme onko tilamme omassa tai muiden käytössä niin voimme pohtia myös siivouskulujen jakamista esim. junioripuolen kanssa. Kun selkeää dataa tilojen käytöstä on saatavilla, se antaa meille mahdollisuuden pohtia eri vaihtoehtoja ja säästää jopa euroissa, Pehkonen kertoo.
Entäpä Taitorin palveluiden kotimaisuus, onko sillä merkitystä?
“Totta kai kotimaisuudella on positiivinen vaikutus, se helpottaa aina jos ongelmia tulee. Täysin suomalaisen yrityksen kanssa luottamus on yleensä suurempi.”, Pehkonen toteaa.
Suosittelisitko muillekin urheiluseuroille tai yrityksille?
“Suosittelisin ehdottomasti. Taitorilla on hyvin selkeä käyttöjärjestelmä ja palvelut ovat helpottaneet meidän arkea.”, Pehkonen summaa lopuksi.